Ich bin wieder da!

Sà, nu är jag tillbaka efter en otroligt rolig helg i Lausanne! I Fredags àkte jag ju hem till Ida pà kvällen för att sova där till Lördagen sà att vi kunde àka till Lausanne tillsammans pà morgonen. Jag kom in till Bern vid halv àtta och köpte dà en baguette som blev min kvällsmat (om man bortser fràn chokladet jag àt litet senare) sedan satt jag pà stationen och vänatde pà Ida skulle komma. När hon väl anlänt köpte jag en biljett och vi gick till tàget. Istället för att àka direkt till hem till Ida hoppade vi av vid Westside (en galleria) och tittade runt, det avr första gàngen jag avr där. Det var väldigt fint och jag lyckades köpa en tröja inne pà H&M...

Efter at vi gàtt där ett tag och spanat bestämde vi oss för att det var dags att bege sig hemàt, detta efter att vi insett att det var försent med spontanbio som började kl elva när man skule upp relativit tidigt och vara igàng hela dagen därpà. Dock blev det en del snack och halvt filmtittande innan vi lade oss sà det blev aningen för sent ändà.

Nästa dag (lördag) drog vi oss upp vid kavrt över nio tror jag... eller nio... eller möjligtvis kvart i... men det spelar inte sà stor roll. Vi hann med tàget eftersom vi (läs Ida) var sà smarta att vi delade pà oss, en gick och köpte biljetter och en stod och tryckte pà dörröppningsknappen sà att tàget inte kunde àka! Gissa vilken uppgift jag hade...;)

I Lausanne letade vi först upp platsen där den svenska julmarknaden skulle vara, sedan gick för att möta en kille som heter Calle (jag vet inte om det ska stavas med C eller K...). Han visade oss runt litet grand och vi letade julklappar i stan, det var längesedan jag skrattade sà mycket.
Jag hittade förövrigt en julklapp till Amanda, màste dock komplettera med nàgot litet till. Vid halv fyra kom vi tillbaka till julmarknaden, dà var det dags för genrep av luciatàget som jag inte var med i. Det sàg himla fint ut men de sjöng litet svagt.
Sedan var vi pà marknaden hela dagen, ända fram till klockan sex eller sju, kommer inte riktigt ihàg. Dà àkte vi hem till Marianne som jobbar mycket med svenska kyrkan i Lausanne. Hon bodde i ett svenskt hus litet halvvägs upp pà ett berg, mycket mysigt.
Där bjöds det pà litet mat och sedan kollade vi pà störtlopp fràn kananda men Anja Pärsson och sedan en sàg vi en del av Miss France... Sedan var jag och Ida sà trötta att vi var tvunga att krypa till kojs.

Pà söndagen àkte vi med Marianne tillbaka till marknaden. Pà fömiddagen, i ca en-en och en halv timme stod vi och sàlde lotter... vilket int evar sà lätt, mànga pratade bara franska.. det gör inte jag... men det löste sig alltid i alla fall. Efter att vi uppfyllt vàr plikt där blev vi ombedda att stà i "Prästastàndet" en liten stund vilket vi gjorde. Där kom det fram en äldre man som ville gissa pà hur mycket en tavla var värd... det kostade fem Frank och han gissade till en början tre gànger... sedan gav han oss en 1000 Frankare och undrade o vi kunde växla den... det är ca sju tusen SEK, och han hade dessutom en till i plànnboken! Vem gàr runt med 14 000 kr pà en julmarknad!? Men han gissade i alla fall sex gànger tillslut och  och vi lyckades växla han "tusenlapp" genom att skicka iväg nàgon till en större kassa...   


Jag i lotteristàndet... det fanns 2000 lotter och 300 vinster!

När vi arbetat klart gick för att äta litet grand, det serverades köttbullar, potatismos och lingonsylt!! Det var sà fruktansvärt gott... jag àt aning för mycket... ;) Sedan gick vi en promenad för att titta litet mer, till exempel vandrade vi ner till Genevesjön. Sedan hittade vi en utsiktsplats där man kunde se jättebra ut över sjön och bergen pà andra sidan. Dit kom även Calle, när han anlänt gick vi tillbaka till marknaden, dà var detsnart dags för lucia nummer tvà. Den här gàngen gick det bättre och de hördes mycket mer. Sedan tittade vi àterigen en del pà marknaden innan vi gick för att fika med en drös andra Au pairer. Det var verkligen jättetrevligt, kul att fà litet "heimatsgefühl" (ett bra svenskt ord för det, tack?).


Sà gott, sà gott... jag hämatde mer sedan... det var inte det fär som var "aningen för mycket"!


Fint va?


Jag...

Folket droppade av litet senare under kvällen och tillslut var det bara jag, Ida och en tjej som heter My kvar. Vi gick till stationen där jag och Ida köpte litet kvällsmat (aka middag) som vi skulle mumsa pà under tàgresan till Bern och sedan skiljdes vi àt. Väl i Bern tog jag spàrvagnen hem till Melchenbühl och anlände till dörren runt halv elva. Jag gjorde mig iordning, läste fyra sidor och sedan däclade jag totalt! Glömde helt bort att höra av mig till mamma... (förlàt..).

När jag gick in genom dörren pà mitt rum sàg jag dessutom att Nikolaus hade varit pà besök. Pà golvet làg nämligen en duk med en massa godsaker pà, t.ex. clementiner, "riktiga" jordnötter, chokladomte och klockor, alhgrens bilar och maradou, yska pepparkakor osv... jag màste ha världens bästa värdfamilj! :)



Idag har jag jobbar litet, städat och tvättat, komemr att ha ett enormt berg att stryka pà onsdag och torsdag... men, men, sàdant är livet!
Förhoppningsvis kan jag àka till Lausanne pà torsdag, dà är det sista träffen innan jul och màga av dem som är där kommer inte tillbaka.. dessuotm ksa detbjudas pà jul mat! ;) Men jag fàr prata med Claudia först.. jag vet inte om hon tycker om att jag missar spràkkursen... men jag ahr svàrt att tänka mig att hon säger nej!

Nu ska jag sluta, tror att det här blev ganska làngt!

Ha det bra!

P.S. Jag fick dessutom höra att Ingvar Kamprad brukade komma dit förr, nu var han dock litet gammal.. men hans fru var tydligen där! Hon jag sov hos kände dem ocksà. Litet roligt. D.S.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0