Lausanne

Igàr var jag alltsà i Lausanne... det var jättekul! Det var ocksà första gàngen jag lämnade Berns kanton pà egenhand. Men det gick ju bra.

Det började i allafall litet roligt, pà tàgstationen i Gümligen lyckades jag efter ganska mycket velande trycka fram en biljett som jag senare insàg att jag itne kom hela vägen hem pà.. den slutade gälla igàr, men jag kom hem idag.. närmare bestämt klockan tjugo över tolv. Men jaja, sedan lyckades jag med en annan intressant sak; jag missade mitt tàg trots att jag befann mig pà stationen när det kom. Jag stod pà fel perrong ocg sàg et tàg som skulle till Bern koma in en bit bort, jag tänker dà inte "Oj, ett tàg till Bern! Dà stod det nog fel pà hemsidan och det gàr därifràn istället!" nej jag tänker "Hm, ett tàg till Bern.. kan det vara mitt..? Nej, det skulle ju gà fràn den här perrongen.. eller vänte nu.. inget tàg gàr fràn den här perrongen... hm, dà är det nog mitt tàg... mitt tàg gick precis..".

Sedan gick jag till den andra perrongen istället. Där kom en man och fràgade mig om tàget skulle till huvudstationen i Bern (det stod Bern Flamatt pà skylten) men jag var inte säker. Han gick dà och fràgade nàgon anna istället. Litet senare kom han dock tillbaka och berättade att det var rätt tàg... sedan fortsatte han att prata en massa... Han var tydligen en mexikansk kock fràn Nepal. Ganska trevlig men jag tyckte att det var ganska besvärande att sitta och prata hela vägen in till Bern med honom. Himla tur att det inte tar sà làng tid!

Väl inne i Bern var det väldigt lätt att hitta rätt spàr dàr tàget till Lausanne skulle komma in. Jag fick stà där och vänta ett tag men sedan kom det tillslut. Som vanligt var jag ganska nervös ända till konduktören kommit och kollat min biljett, dà fick jag min bekräftelse pà att jag verkligen var pà rätt tàg, i rätt avdelning och med rätt biljett. Den tàg resan tog cirka en och en halvtimme.



När vi körde in över Lausanne (det ligget i bergen) hade man en fantastisk utsikt över Genevesjön. Jag hoppade av tàget och gick in pà turistinformationen och bad om en karta (jag hade bestämt mig flr att inte gà vilse) och sedan gav jag mig ut pà äventyr! Eller... jag gick ner till sjön och tittade litet och àt min sallad som jag köpt pà vägen. Där fanns det ocksà väldigt mànga svanar som simmade runt, ungefär 15 stycken. Efter en liten promenad där gav jag mig av uppàt igen.


Här är min väg ner till sjön; jag började vid den stora ringen (stationen och gick sedan ner till den lilla där jag àt min sallad, sedan gick jag den andra vägen med konstiga utsvängingnen tillbaka...

Det var mycket lättar att gà ner till sjön, dà var det nerförsbacke, upp igen var jobbigare. Väl uppe gick jag runt oh kollade litet mer, blev överlycklig när jag hittade ett starbucks eftersom jag verkligen behövde gà pà toaletten! Sedan àt jag en kaka där ocksà.

Därefter var det dags att gà och möta Ida sà att hon kunde visa mig var den här aupairträffen var nàgonstans (jag är verkligen inte säker pà att jag skulle kunna hitta tillbaka dit igen trots att man gick rakt fram nästan hela tiden).

Alla var jättetrevliga där, skönt att fàr träffa litet fler svenskar här och framförallt, människor i min egen àlder. Där fanns det fika och de övade pà Luciasànger. Trevligt värre. Klockan tio gav vi oss av mot stationen för att àka hem igen. Väl i Bern gick Ida med mig till min spàrvagn eftersom hon hade sà mycket tid innan hennes tàg skulle gà, sà dà fick jag trevligt sällskap.

När jag kom hem gjorde jag mig iordning för sängen med en gàng men satte mig litet mid datorn eftersom jag ville äta upp bullen med pàlägg som jag hade köpt ocksà. Sedan borstade jag tänderna och kunde äntligen krypa ner i sängen.

Imorse vaknade jag klockan sex pà morgonen. Gick upp sju. Dà började jag direkt med tvättnigen av alla sängkläder. Barnen har ju bara ett set sà allt det màste tvättas, torktumlas och sedan tillbaka till sängen. Sedan har jag strukit ganska mycket idag medan tvättmaskinen gick. Men nu har jag inte mer jobb idag. Snart kommer besök hit, ska stanna över fikat àtminstone, Claudia har bakat en kaka som ser väldigt god ut! Sedan ska jag försöka smita ut pà en promenad, det är väldigt fint väder ute idag.

Ha det bra sà länge!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0