Serfaus!

Så, här kommer en liten sammanfattning av min vistelse i Österrike:
Som bekannt åkte jag i lördags, det tog mellan 4-5 timmar att komma fram till den lilla men moderna skidorten Serfaus (cirka en timme från Landeck). Det var väldigt mysigt i den här lilla byn, dock var den som sagt väldigt modern, det såg ut som att allt hade byggts de senaste 20 åren så man såg inga mysiga gamla typiskt Österrikiska stugor. Men jag klarade mig ändå.
På lördagen hände det inte så mycket, jag följde med familen för att handla litet mat, de hade ju hyrt en lägenhet så att man kunde fixa mat och sådant litet enklare.
Efter en del krånglande på kvällen så blev det klart att jag fick sova i köket på bäddsoffan. Egentligen skulle Felix och Beni sova där men eftersom det visade sig att soffan var trasig så kunde bara en person sova där och då hade man ju inte så många val. Det gick bra, även om jag hellre hade sovit i det rummet som det först var tänkt och då fått en dubbelsäng och eget badrum...

På söndagen så kommer jag itne riktigt ihåg vad jag gjorde... jag tror att jag var ute på en promenad men särskilt spännande var den inte i alla fall. Alla utom Claudia åkte skidor, hon var "hemma" med Charlotte.

På måndagen så var det dags att jobba litet grand för min del, på förmiddagen passade jag den lilla medan Claudia och resten av familjen åkte skidor. Jag var ute på en andra promenad med barnvagnen, dock så vaknade Charlotte och var inte så glad så jag fick bege mig tillbaka till hotellet för att försöka tysta ner henne litet grand. Det gick inte så bra. Jag satt med en skrikande unge i cirka en och en halv timme. Sedan kom Claudia tillbaka för att avlösa mig och jag gick ner till ett cafe som låg precis brevid Skidbacken och satt i solen och tittade på alla skidåkare. Sedan begav jag mig upp på skidbacken för att kolla litet. Kände mig dock aning malplacerad. Det fanns inte många personer utan skidor där uppe. Ungefär en.

Tisdagen var också himla intressant, jag passade Charlotte på förmiddagen. Vi var ute på en promenad. Dock gick det bättre den dagen, hon sov ganska bra och vi var kunde vara ute i nästan två timmar innan det var dags att gå in igen. Väl inne var det tydligen inte så kul och jag fick spänna på mig babybjörnen (haha, jag vet hur man använder en sådan minsann!!) och vandra runt i lägenheten tills den lilla skrikmaskinen tystnade. Cirka en halvtimme efter att vi hade kommit in anlände Claudia så jag behövde inte springa runt lika länge som dagen innan. Efter matandet av Charlotte så gick jag och Claudia för att möta Beni efter skidskolan och sedan väntade jag på Thomas och Felix. Vi gick tillbaka till lägenheten och väntade in de andra två, Beni ville nämligen åka litet till med mamma innan de stängde liften. När de kom så gick jag ut för att se om jag kunde hitta ett ställe att äta Germknödel på, det fanns ju ganska många ställen, men av någon anledning var alla restauranger tomma och jag ville inte direkt sitta helt ensam och äta... Som tur var så hade Thomas förutsett att jag inte skulle hitta något ställe när han träffade mig utenför affären och köpt med sig några hem. Det smakade gott, dock tror jag att det är godare om man äter det på en riktigt restaurang.

Igår, det vill säga i onsdags, så åkte jag hem igen. klockan kvart över elva så gick bussen från Serfaus, en timme senare kom jag fram till tågstationen i Landeck. Där upptäckte jag att det var tjugo minuters försening på tåget, något som sedan växte till en halvtimme. När jag väl kom iväg satte jag mig nervöst på ett ledigt säte, jag hade ingen platsreservation så jag var orolig att någon skulle komma och köra bort mig. Efter ett par stopp så kom en man och satte sig på sätet på andra sidan gången. Han gav mig en rejäl överaskning när han tog upp mobilen och började prata svenska måste jag säga! Visserligen finlandssvenska men ändå. På grund av förseningen, som under färden ökade till 43 minuter så missade jag två tåg till bern från Zürich där jag skulle byta och var tvungen att vänta en halvtimme till nästa skulle gå. Det gjorde också att jag inte orkade turista runt något, jag har ju inte varit i Zürich förut och det är trots allt Schweiz största stad, den hemliga huvudstaden har Claudia kallat det.
När jag jag väl kom på tåget mot Bern så satt och jag och var ganska nervös i en timme, det vill säga hela resan. Jag var sen till tåget och kollade inte så noga om det verkligen var rätt, jag såg bara att det skulle till Geneve och tänkte "ja, det är rätt!" eftersom jag visste att mitt tåg skulle gå till Geneve flygplats. När jag kom på så slog det mig att det kanske går fler tåg dit och att det itne var säkert att jag var på rätt. Jag var också ganska säker på att det skulle stanna någon gång innan det nådde Bern... vilket inte lugnade ner mig när det itne gjorde det. Men, men, jag hade fel och kom fram på rättt ställe.

Idag har jag sovit länge och bara tvättat... väldigt skönt. Imorgon måsta jag dock jobba litet grand. Ska städa och tvätta litet mer. Förhoppnongsvis kan jag göra klart allt och sedan bara ta det lugnt på lördag.

Här kommer litet bilder från Serfaus:




Det var finare väder de resterande dagarna, de härbilderna är tagna på södangen... tror jag...

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0