Latest news

Det senaste som hänt är att det har varit ett nytt skalv på 6.4 i närheten av Tokyo.
Jag har också läst att kärnkraftverkets situation har blivit rankat som en sexa på en skala mellan 1-7 av franska experter. Dock står japanska myndigheter kvar vid sitt tidigare uttalande om att det ligger på nivå 4 på samma skala. På aftonbladet läste jag att frankrike inte bör uttala sig överhuvudtaget om situationen utan lämna det till Japan och IAEA istället. Den senare organisationen har gått ut och sagt att radioaktiviteten har sjunkit vid kärnkraftverket, hur mycket vet jag inte. Just nu ska det inte vara någon fara för allmänheten (förutom dem som befinner sig inom 30 km från reaktorerna) eftersom vinden blåser ut mot havet och bort mot USA.

Många litar inte riktigt på huruvida japans regering undanhåller information eller inte, jag litar dock på att dem inte undanhåller något på en sådan nivå at tdet blir direkt skadligt för allmänheten. Däremot är jag itne hel säker på att jag litar på Tepco, företaget som äger kärnkraftverket. Tydligen har japans premiärminister skällt ut dem för att de inte informerar honom tillräckligt bra...  

Jag följer som sagt den här sidan som är rekommenderad av svenska ambassaden i Tokyo och kollar även regelbundet in på deras hemsida som ni kan se här. Än så länge är det inte var någon fara för oss, svenskar tillåts var kvar i sendai området som ligger mycket närmare kärnkraftverken än Fukuoka. 

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0