Film och Schweiz

Snacka om att jag ahr jobbat mycket idag, jag ahr nog aldrig tvättat så mycket i hela mitt liv förut! Jag trodde nämligen att det inte fanns särskilt mycket kvar när vi åkte eftersom jag tvättade en hel del dagen innan, men tvättkorgen var proppfull på något konsigt sätt så jag ahr jobbat med att tömma den, plus att jag har passat på att tvätta alla deras handdukar som fanns i badrummet och litet sådant... sedan har jag dammsugat och putsat hela huset... Jag jag lyckades till och med göra om texten till "skrubba bort din sura min" låten(för det är ju så svårt), kommer dock inte ihåg texten... men den bra, nästa sommarplåga! ;)
Jag har nu på kvällen sett filmen "He's just not that into you" och den var förvånansvärt bra! Dock har jag känslan av att jag har sett den förut... kan bara inte komma ihåg när.
Något som jag måste ändra på till imorgon är mitt stugsittande... jag har inte satt foten utanför dörren idag om man räknar bort det tillfälet då jag sprang ut för att kolla posten. Ska i alla fall försöka gå till Gümligen imorgon och kolla vad det kostar med en biljett hem till sveriga runt påsk! Jag ska förmodligen åka hem och hälsa på då! :) Har redan kollat på flygbiljetter men jag är egentligen inte så väldigt sugen på det... tåg är så mycket... egentligen inte bättre, smidigare eller billigare.. men det är väl inte lika främmande antar jag. Jaja, vi får se hur det blir.

Till Amanda igen:
Om du är ute efter en mysig stad kan jag verkligen rekommendera Lausanne, dock får man rejält med benträning eftersom staden i princip är en stor uppförs/nerfösbacke! ;)
Jag bor i Bern, vilket är den fjärde största staden iSchweiz med ca 130 000 invånare (Lausanne har ca 125 000) och det räcker mer än väl om man int eär ute efter riktigt storstadsliv.
Det är faktiskt så att om man vill vara här lagligt som Au pair så måste man plugga samtidigt, jag pluggar tyska till exempel. Det måste inte vara ett språk såvitt jag har förstått, men något annat är egentligen ganska onödigt om man åker hit för att förbättra sina språkkunskaper. Däremot är det ju möligt att anmäla sig och betala men strunta i lektionerna, det är inget bra alternativ men det finns, dock lär man sig väldigt mycket snabbare om man har en språkkurs vid sidan av.
Saker att hitta på för ungdomar finns det ju alltid, dock beror det en del på vad du vill hitta på. Det finns pubar och barer som man jan gå till, Lausanne har ganska bra shopping (en riktigt bra Zara butik) och sedan kan man lätt ta sig runt i Schweiz med tåg och besöka andra städer osv. Det finns många grannländer som man kan besöka också, Tyskland, Österrike, Frankrike, Italien är länder som man lätt kan ta sig till, speciellt frankrike ligger nära för din del. Många tycker om att ta en weekend eller två i någor skidort under vintern också... Om du har fler frågor kan du skriva med din mail så kan jag skriva direkt till dig istället. 

Ha det bra!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Hej igen och tusen tack för alla svaren! Haha, benträning i Lausanne kan ju behövas, har hört att de finns en hel del god mat i Schweiz ;) Haha känner mig lite tjötig, så om du inte orkar svara på alla mina frågor så får du dissa mig haha ;) Men nu undrar jag om du har besökt Geneve nu när du är i schweiz, och vad du tyckte om det isåfall? Och sen läste jag att du åkte tåg ner, var det mycke dyrare än flyg? Tänkte att det kan vara smart eftersom man får ta med mer packning då, haha :) Min mejl är [email protected]



Ha de toppen! / Amanda

2010-02-16 @ 22:02:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0