Paris...

Ok, här kommer en liten sammanfattning av min helg i Paris:

På fredagen gav jag mig av härifrån vid kvart över fyra och gav mig av in till stan för att åka till Lausanne. Klockan 17.04 avgick tåget och kvart över sex träffade jag Ida där, cirka en timme innen det andra tåget skulle gå. Då växlade ida litet pengar och sedan köpte vi något att äta på vägen. Tjugo över sju gick tåget mot Paris.


Jag försökte ta ut genom fönstret men man fick bara med speglingen...

Vi under höll oss med diverse saker under resan, bland annat kortspel.
Efter fyra timmar anlände vi till Gare de Lyon i paris, där letade vi först upp utgången (de kan vara svåra att hitta ibland) sedan hoppade vi in i en taxi (utan gps dock så vi fick leta upp stället vi skulle till på kartan till chauffören). Vi kom i alla fall säkert fram till hotellet, på vägen körde vi dessutom förbi Moulin Rouge, det var himla fint på kvällen! Det är för övrigt inte så himla dyrt med taxi i Paris och kan verkligen rekommenderas på kvällen, vi betalade ca 18 euro för att komma från Gare de Lyon till vårt hotell precis utanför Montmartre, vilket jag inte tycker är alls farligt!
Inne i lobbyn på hotellet såg det fräscht ut, men när vi betalat och fått nyckeln skulle vi åka hiss upp till andra våningen, dock övergav vi (jag) den tanken när jag hörde hur den lät... istället tog vi trappan som hade sett sina bästa dagar fär ett par sekler sedan... men rummet var otroligt fint och helt rent!


Som sagt var sängarna underbart sköna att sova i.
Vi gjorde oss iordning och sussade nästan med en gång, klockan var ju trots allt runt midnatt.

Nästa dag gav vi oss av från hotellet runt nio, då begav vi oss direkt till katakomberna. Vi tog oss dit med metron (vem påstod att den var krånglig? Vet man bara vart man vill och var man är, är den jättelätt att förstå!).
De har dock roliga metroskyltar:


Aningen skräckinspirerade..? ;) Alla ser dock inte ut så.

Inträdet kostade ungefär hälften av vad vi hade räknat med så det var ju roligt. Där inne gick man en ganska bra bit i olika tunnlar efter att man hade gått ner för en lång spiraltrappa, sedan kom man fram till "gravarna". Det finns verkligen oändligt med ben och skelett där nere, det oss ungefär en timme att gå hela rundan och vi såg verkligen inte allt som fanns därnere.



Det var inte alls några skyddande nät eller avspärrningar som hindrade någon från att röra eller ta benbitar.


Men det var mörkt och svårt att få bra bilder, ska någon annan dit rekommenderas en ficklampa!

"Men titta!! Svenska!" Utbrast Ida helt plötsligt, då hade hon fått syn på det här:

Det sade Prins Oskar


Det sade någon annan...
Litet underligt att de hade texter på svenska där!

Efter katakomberna tog vi oss vidare till Louvren, vi tittade dock bara på det från utsidan.

På innergården


Glaspyramiden

Efter Louvren var det dags för mat tror jag... vi åt i alla fall väldigt god kyckling (vi fick nästan en halv var!) med potatis till.
Därefter var det dags för shopping. Det blev en del grejor inhandlade för min del, dock kom nästan allt i sista minuten. Det blev en skjorta och en t-shirt från Bershka (inget speciellt märke), en Kofta från NafNaf (tydligen något märke) och två armband från tokyo jane. Dem grejorna kommer det upp bilder på litet senare. Tyvärr visste vi inte var den glamourösa delen av centrum låg någonstans så vi fick aldrig chansen att kolla in affärer som Chanel eller gucci... vi åkte dock förbi ett par senare på kvällen.

På kvällen råkade vi gå förbi ett stort upplyst torn:

Eiffeltornet var otroligt fint på kvällen, och varje heltimme blinkade det lampor över hela grejen, det såg nästan ut som att det glittrade. Där köpte vi varsin panini med kyckling, sedan åkte vi taxi tillbaka till hotellet.
Där underhöll vi oss litet grand men NRJ music awards innan vi kröp till kojs.

På söndagen var jag först uppe och gjorde mig iordning. Vi kom iväg litet senare än dagen innan men det gjorde inte så mycket. Fösta stoppet blev på ett litet kondis där vi köpte en baugette att dela på, sedan bar det av mot Notee Dame.


Jag hade en bättre bild men den blev raderad av misstag... En rolig grej är att jag alltid ahr föreställt mig den här kyrkan som mörk, nästan svart... undrar var jag ahr fått det ifrån.

Eftersom allt var gratis för oss (under 26 och invånare i Europa) tog vi oss upp i ett av tornen också, det var en himla fin utsikt över hela Paris där uppifrån.


Känner ni igen den där typen? :) Här är vi dock inte hela vägen uppe än...


Högst upp i södra (kanske..?) tornet!

På vägen upp var vi tvugna att gå in i souvenirshoppen dessutom... där inhandlades det boken "Ringaren i Notre Dame" fast på engelska.

Inne i själva kyrkan var det väldigt vackert, vi kom precis när det var gudstjänst så helt plötlsigt kom det en man och sjasade undan alla turisterna in till kanten... han missade dock mig eftersom jag inte märkte något, jag hörde bara Ida ropa "Emma!!" litet halvkvävt bakom mig. När jag vände mig om var dessa gubbar påväg mot mig:


Riktigt flashbacks till den tecknade versionen av ringaren i Notre Dame... Men kyrkan var ju inte slut efter det, den är väldigt stor!


De har fina fönster...


... och väldigt högt i tak.

Efter kyrkbesöket var det bara att dra vidare till nästa grej, vilket trevligt nog var lunch i detta fallet. Vi hade tänkt fika på Café de Flore som är väldigt känt, dock ansåg vi att priserna vi litet i överkant och gav oss av mot Sacré Coeur och letade upp en liten restaurang i närheten av det istället. Det blev Pasta bolognese för min del. På vägen till lunchen hittade jag även ett par fina handskar som jag köpte...
Vi var även uppe vid sacré coeur och tittade, där uppe fanns en "levande staty". En man som var utklädd till en älva (..?), han var i alla fall jättebra. Fick till och med litet pengar av oss.
Vi besökte sedan Moulin Rouge igen, förut hade vi ju inte fått några direkta bilder... men det var finare när det var mörkt. Men man kan ju säga att det var intressant att gå ner för gatan där det ligger... det är ju en litet speciell gata där det finns jättemycket "sexshops".


Så såg det ut en mulen dag i januari...

Efter det var det dags att åka till Gare de Lyon för att hinna med tåget hem igen... litet synd, jag hade väldigt gärna stannat ett tag till. Vi hade dock litet problem med att förstå systemet till en början, det stod en massa konstiga saker om att färgen blå indikerar den här platformen och färgen gul indikerar en annan och bla, bla, bla... men försod efter ett tag (efter ett besök vid informationsdisken rättare sagt) och lyckades leta upp rätt plats. Jag tog även min sista chans att få smaka en rikigt fransk croissant genom att köpa med mig en till resan, den var hiskeligt god, dock vardet även väääldigt mycket smör i den...


Den såg godare ut i verkligheten...

Vi kom till Bern bahnhof vid tio tiden, alltså med ca 20 minuters försening, jag kom hem hit vid halv elva och hoppade i säng vid tolv tror jag. 

Så, det var väl allt... skriver mar om jag kommer på något!
Ha det bra!





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0