Besök hemifràn!

Som ni alla säkert har sett sà var mina kära föräldrar här ett par dagar. De kom i torsdags och àkte vidare idag, vi hann dock med litet grand under de dagar dà de var här.
I torsdags gick vi runt i bern och tittade, jag agerade turistguide och visade alla de platser som som man ska ha sett, till exempel Bärengraben, Bundeshaus, Zytglogge osv. Vi stannade även där och àt pà Bim Grosi (ett schweiziskt ställe, tur att jag hade varit där en gàng innan med Olivia, annars hade jag inte förstàtt menyn överhuvudtaget.. den är pà schweizer-tyska).


Här är jag, jag fick även agera fotograferingsobjekt en hel del...


Vi tittade litet pà den sedvanliga marknaden pà Bärenplatz och Waisenhausplatz (?).

När vi var klara i Bern àkte vi vidare till Luzern, pappa ville sà gärna àka dit. Tyvärr kunde vi inte stanna sà länge eftersom vägen dit krànglade litet grand. En promenad i stan hann vi dock med.


Den fina träbron som finns där. Den har brunnit vin nàgot tillfälle och restaurerats igen... man kan se att en del av bilderna som finns i taket är helt brända pà baksidan.

Dagen därpà gav vi oss av i riktning Locarno i Tessin, pà vägen stannade vi till iden hemskt mysiga staden Montreux.


Vi gick längs med sjön..


Hihi, palmer.. sà exotiskt!

Efter besäket i Montreux skulle vi àka till Locarno genom Simplonpasset och samtidigt göra en snabb sväng inom Italien... men när vi kom fram till gränsen sade de "vänd, det har variti ett stenras". Sà vi vände. Vi körde tillbaka till Brig för att ta ett biltàg istället som precis skulle tagit oss förbi raset men kön tog över tvà timmer sà vi körde en annan väg istället. Det skulle dock visa sig vara en lyckad väg eftersom...


...jag fick leka i snön!! :) Som ni kan se pà bilden var vi ganska högt uppe eftersom det är ett moln precis brevid mig.. (de var kanske litet làga ocksà). Vi körde även i molnen, jag vet att det egentligen kallas dimma dà (väldigt tjock dimma dock) men jag tänker säga att vi körde i molnen.

Vi kom dock efter en del trubbel fram till Locarno, den kvällen avr det otroligt fint väder, vi gick runt halv tio pà kvällen och det var inte det minsta kallt ute. Vi bodde även pà det trevligaste hotellet nàgonsin. Rummen var kanske itne de mest uppdaterade men ägaren var sà trevlig att han kunde väga upp allt annat!     


Utsikt över Locarno, i förgrunden ser man Madonna del Sasso.


Dag tvà, soligt och fint som ni ser...

Vi körde även nerom Italien dag tvà först stannade vi till i Verbania och àt, sedan körde vi va tio minuter tillbaka till Intra eftersom det fann en marknad där.. dà hade vädret dessutom repat sig igen!


Jag och mamma har fullt sjà med att leta fotbollströjor till Felix och Beni.. det blev den nya tyska tröjan.


Det fanns mànga fina smà gränder där.. vi àt ocksà italiensk glass! Jättegott, men jag kladdade som en femàring.

Där efter övernattade vi i Domodossola i Italien, det regnade sà mycket att man knapp kunde se vägen sà vi tog första bästa motell. Det var helt ok där, inget lyxigt direkt men man kunde sova.

Pà vägen tillbaka till Bern köde vi över Simplonpasset som ahde öppnats igen och sedan över  Grimselp dör vi köpte med oss ost till Thomas och Claudia.


Vädret var litet sämre igen och det var inte varmt pà den nivàn om man säger sà.

Sedan àkte vi till Thun där vi àt sedan bar det av till Gümligen där vi tittade litet pà matchen mellan Tyskland och Australien.. gissa vem som vann.. ;)

Imorse àkte mamma och pappa härifràn, sedan jobbade jag hela dagen, var pà spràkurs och nu är jag trött.
God natt och ha det bra!  

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0