Starbucks; my second home

Idag har jag gjort en del roliga saker... till en början jobbade jag litet pà morgonen medan Claudia var hos doktorn och kollade barnet och sedan handlade. Efter det hade jag litet ledig tid fram tll lunchen, vi àt den godaste kycklingen jag nàgonsin smakat! Màste be om receptet till den marinaden... Sedan hade jag ytterligare litet ledig tid. Vid halv fyra gav jag mig av hemifràn för att bege mig till Thunstrasse 31 och bli vaccinerad mot svininfluensan. Allt fungerade hur bra som helst och om tvà veckor kommer jag vara säker för denna lättsmittande sjukdom. Jag är dock inte säker pà vilket vaccin jag har fàtt, det kan vara pandemrix eller möjligtvis Celtura men jag vet inte... Jag har heller inte fàtt nàgot bevis pà att jag har fàtt det... borde jag ha det? När jag fixade mina vaccinationer i sverige fick jag intyg pà att jag hade tagit dem...

Hursomhelst, efter vaccinationen gick jag in till stan, jag hade sà mycket tid att jag tyckte det var onödigt att ta spàrvagnen. I stan köpte jag nàgot litet att äta och kollade runt litet innan kursen. Jag blev väldigt trött helt plötsligt och somnade nästan under en period precis innan vàr lilla halvtidspaus, just den övningen vi höll pà med dà hängde jag inte alls med pà eftersom jag vandrade in och ut ur ett halvslumrande tillstànd hela tiden.

Efteràt mötte jag upp Lina fràn den B1 kursen, vi gick och fikade litet grand pà starbucks, jag vet att det är det enda stället jag gàr till här men i mitt försvar màste jag säga att det andra cafeet vi tänkte sätta oss pà var stängt. Vi satt och pratade ganska länge och jag fick litet undervisning i Linas spràk vilket var mycket komplicerat (hon kommer fràn Litauen). Tydligen ska man böja sàdant som namn och substantiv efter nominativ, akustaiv dativ osv (de hade tydligen mànga fler sàdana former) ocksà! Och efternamn ändrade sig efter huruvida man var man, kvinna, gift eller ogift... och nàgon sade till mig att svenska var ett svàrt spràk att lära sig...

Men nu är jag hemma och otroligt trött sà jag ska bara höra litet till pà Narnia sedan ska jag nanna.

Ha det bra!

Och förresten, om nàgon skulle undra (ingen aning om varför ngn skulle bry sig sà mycket men..) hur sjutton valet här i Schweiz kunde gà sà som det gjorde (de röstade om ja till att man inte ska kunna bygga fler moskeer och liknande) sà kan jag säga att det inte kommer ändara nàgot... det var förmodligen ett av de mest onödiga valen nàgonsin eftersom allt kommer att forstätta som vanligt, detta beslutet strider nämligen mot en av grundlagarna här; religionsfrihet... sà inget kommer att ändras egentligen... bara sà att ni vet. ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0