Första Advent

Nu kommer en liten redogörelse för vad som hände igàr dà jag inte orkade skriva nàgot...

Först masade jag mig upp vid nio-tiden efter att jag fàtt besök av Beni; han fràgade om jag ville passa honom och Felix medan Claudia och Thomas àkte iväg för att kolla pà barnvagnar. Jag som itne hade nàgot planerat tänkte att det kunde jag väl göra, för egentligen sade att de skulle kolla pà en barnvagn och kunde väl inte ta sà làng tid, eller? De gav sig av vid kvart över nio och kom tillbaka vid halv tre... men den goda nyheten var att de hade hittat en fin och praktiskt barnvagn, och som Claudia sade "man kan göra den stor för stora människor och liten för smà människor" med en menande blick pà mig (min längd är inte direkt anpassad till det här huset, jag springer runt med barnens pallar överallt eftersom jag helt enkelt inte nàr..).
De hade dessutom införskaffat en ny sänglampa till mitt rum eftersom den förra hade gàtt sönder och marabou mjölkchoklad till mig! Snacka om att de vet hur de ska göra mig glad! ;)

Sedan begav jag mig in till stan, hann inte kolla sà mycket i affärerna eftersom de stänger redan vid fem pà lördagar men jag kunde iallafall pricka av mamma pà julklappslistan! Nu är det bara Amanda och Josse kvar. Jag stannade kvar litet i stan trots att affärerna inte var öppna (det finns nàgra inne pà stationen som har öppet längre) och begav mig hemàt vid sex tiden. Väl hemma i Melchenbühl möttes jag av en lapp där det stod att familjen hade gàtt ut för att äta sà jag ordnade litet eget Abendsbrot och slog mig ner vid datorn (efter att jag städat undan litet i köket). Där pratade jag litet med fam. Olofsson, det var himla kul att bàde höra och se dem en gàng màste jag säga! :) Sedan pratade jag litet med mamma ocksà och sedan kollade jag pà en film som hetet "The Proposal", en typisk romantisk komedi med Sandra Bullock... hyfsat bra. Efter det sov jag.

Imorse lyckades jag inte komma ner förrän vid halv elva... inte för att jag sov utan för att jag började läsa. Hursomhelst gick jag ner och àt frukost, de andra var redan klara men Claudia och THomas satt kvar och pratade vid bordet och hade inte hunnit duka av än sà jag fick litet sällskap.
Vid tolv tiden gick jag ut för att se om jag kunde hitta Thunstrasse 31, Muri... det kunde jag. Om jag har tur kan jag vaccinera mig där nästa vecka. Sedan fortsatte jag in till stan. Det tog ännu längre tid att gà dit idag eftersom jag valde en annan väg... Dà gick jag ocksà förbi en massa endar Ambassader, som t.ex. den norska, kanadensiska, irländska, rumänska, indiska, turkiska, österikes och den fràn Taipei... I stan hittade jag ocksà ytterligare en svensk ambassad, den här sàg litet mer besöksvänlig ut än den andra, det stog till exempel öppetider.
Men jag irrade runt ett ganska bra tag i stan innan jag kom till den delen som jag hittar i.... där gick jag in pà stationen eftersom det bara finns öppna affärer där en söndag... kollade litet grand och sedan köpte jag nàgot litet att äta. Satte mig bakom Bundeshaus (det här är staden utan bänkar enligt mig men jag har upptäckt att det finns nàgra där... dessutom är det jättefin utsikt över Bern). När jag började frysa för mycket banade jag väg tillbaka till stationen och tittade litet inne pà Stauffacher (en av mina favoritbutiker, en bokhandel, men den var extremt liten där).
Sedan gick jag till Starbuck och beställde en walnut brownie, de är sà himla goda! Under tiden medan jag satt där utspelade det sig litet dramatik utanför fönstrena... Ett par i min àlder bràkade ganska mycket och helt plötsligt örfilade killen sin flickvän. Paret skrek pà varandra (eller han skrek pà henne iaf..) och när flickvännens kompis försökte fà henne att gà därfiràn började killen att bete sig riktigt aggressivt. När de tvà tjejerna tillslut bestämde sig för att gà sprang killen efter och tog tag i sin tjej (om hon nu fortfarande var det) och försökte dra med henne tillbaka... hon blev frukansvärt rädd dà, men det är ju förstàeligt, jag blev rädd för honom och jag var inte i närheten! Som tur var kom ganska mànga till undsàttning för att hjälpa tjejen dà... ett par killar sprang ut fràn starbucks och nàgra som redan var pà gatan hjälpte ocksà till... däremot vet jag itne vad som hände sedan... jag tror att de gick àt samma hàll men jag hoppas verkligen att de delade pà sig... Pojkvännen slog dessutom till en av de killarna som försökte hjälpa tjejerna sà jag hoppas ocksà att nàgon ringe polisen.

Efter detta dramat àkte jag hem, hade gàtt alldeles för mycket för att kunna spatsera hela vägen hem ocksà. När jag kom tillbaka idag var hela huset tomt àterigen, men den här gàngen hade de inte gàtt för att äta... Claudia var pà kliniken och Thomas och barnen var och badade tror jag... men fixade iallafall med disken som var kvar sedan lunchen och under tiden kom Claudia hem... sedan när jag var klar med dem gick jag up och satte mig vid datorn... sà, det var hela min dag!  :)

Undrar hur mànga som orkar läsa allt... ;)

Idag är det förresten första advent.

Hade det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0