Jag fàr vara här! :)

Idag har varit en ganska skön dag, pà förmiddagen fick jag igàng tvà maskiner tvätt, hann stryka litet och dammsuga. Sedan var det lunch, vi àt världens godaste lax med ris... en stund senare skulle Felix gà till en kompis och Claudia sade litet menande att det var fint väder sà jag skulle kanske gà ut. Sà sagt och gjort, jag begav mig ut för att lämna tillbaka en bok till biblioteket och sean hämta mitt Ausländerausweis i Muri.

När jag kom fram till bibblan är visade det sig att de har en lunchpaus miit pà dagen och öppnade kl tre igen, kl vardà tjugo minuter i... sà jag trallade vidare och tänkte att jag minsann inte skulle gà samma väg tillbaka och börja om frén början för att hitta rätt, nej dà, jag skulle anvämda mitt lokalsinne (!?... vilket vadà skulle jag använda..?) och efter en öàng omväg kom jag faktiskt rätt pà det! Tyvärr började det regna litet pà vägen och solen gick imoln sà det blev ganska kallt. 

Väl framme i Muri gick jag in pà det kontoret där man fixar allt sàdana saker man màste fixa om man är utlänning. Jag sade Hej, jag skulle hämta mitt ausländerausweis!" tjejen där svarar "Javisst, har du en bild med dig?". Jag ger henne bilden och hon gàr iväg och fixar med litet saker och kommer sedan tillbaka och ber mig konfirmera att all faktan stämmer, jag tittar pà pappret jag fick och upptäcker att hon kudne utan att hag ens presenterat mig fà fram mitt namn, när jag är född, nationalitet och var jag bor för tillfället. Jag visade inte ens mitt pass eller nàgon annan id-handling. De kan ju inte ha mànga som ansöker om ausländerausweis direkt... Men nu är jag Schweizare... eller... jag har tillstànd att vara här till den 27 Augusti 2010 àtminstone! ;)



När jag betalat begav jag mig mot biblioteket igen för att göra ett nytt försök att lämna tillbaka boken, det gick bättre. Jag gick in i affären som ligger brevidför att kolla litet, skulle inte köpa nàgot men jag kom ut med ett litet bounty choklad ändà... 
och förresten, pà vägen fràn Muri ràkade jag springa pà huset vi tittade pà igàr! Eller... det blev en liten detour men det var kul! Jag tog en bild ocksà sà ni kan se, men som sagt, det är itne alls säkert att de kommer köpa det här huset! 



Ha det bra!
/Emma

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0