Au Pair i Schweiz

Till Amanda som kommentrade på "hemma igen":

Jag tycker själv att det är väldigt härligt att bo Schweiz och trivs jättebra, efter min erfarenhet så Schweizare också trevliga. Om du vill tjäna mycket pengar är det dock inte det bästa landet att åka till, minilönen för au pairer ligger på 600 Frank dock tjänar de flesta runt 700 (i alla fall i den tysktalande delen) vilket är cirka 4500 kr i månaden. Sedan är dyrt här, om man ska jämföra något så kan man titta inne på Vero Moda till exempel där man kan se vad sakerna kostar i olika länder, där märker man att allt är dyrare här. Frank står i cirka 7 kr för tillfället.
Om du ska studera franska så kan jag dock rekommendera Lausanne, det är en otroligt fin stad och svenska kyrkan andordnar au pairträffar en gång i veckan. Men det kan bli svårt att välja mellan Frankrike och Schweiz, jag vet inte vart i Frankrike du har funderat på men om du vill upp leva riktigt storstadsliv så är frankrike bättre skulle jag tro, de tre största städerna i Schweiz ligger alla i den tysktalande delen. Du får gärna ställa fler frågor om du vill, lycka till!

Kommentarer
Postat av: Amanda

Tack så mycket för svaret! Pengar är inte det viktigaste,

vill bara ha så jag klarar mig bra i landet, å kan hitta på

lite saker, å shoppa haha :) I frankrike skulle jag tjäna runt 3000, å

i schweiz 5000, så de kanske inte blir så stor skillnad

med tanke på att det är dyrare i Schweiz.



Om jag åker till schweiz så är det faktiskt Lausanne jag ska till =)

så det var kul att höra att de är en fin stad. Tror jag är mer ute efter en mellanstor mysig stad,

än en stoooor stad. Ville helst åka till frankrike, men har inte hittat den "rätta"

familjen där än..Och ju mer jag läser om Schweiz dessto mer sugen blir jag på att åka dit! :P



Men vad är det för storlek på staden du bor i? Och

finns det mycke att hitta på där för ungdomar? Bra

nattliv osv? :) Och studerar du något språk därnere?

2010-02-12 @ 15:10:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0