Historisches Museum Bern

Idag har jag varit litet turistig med Ida. Vi möttes i Bern vid ett-tiden för att gå på museum! Först gick vi ner till konst museet för att kolla vad som fanns där, men efter litet överläggande bestämde vi oss för att gå till det historiska museet istället. Där fick vi betala 24 franken, ca 170 kr, i inträde och hade då tillgång till alla utställningar. Vilket var litet onädigt eftersom den vi fick "extra" genom att betala mer var tråkig... men resten var väldigt intressant och vi spenderade väldigt mycket tid inne på Einsteindelen. Han bodde ju i både Bern och Zürich och sade till och med upp sitt tyska medborgarskap och blev helschweizare.
Vi såg även bland annat konst från asien, skatter från Egypten, en silverskatt från Bern och saker från medeltiden. Den inte så intressanta delen var om New Bern, alltså om utvandrare från Bern till Amerika... det gav inte så jättemycket tyvärr.



Efter det besöket så åt vi litet grand innan vi begav oss hem till mig, här fick Ida hälsa på min värdfamilj innan vi gick upp till mitt rum för at kolla upp en del saker till Parisresan (priser, addresser och öppettider osv).
Jag ska försöka att komma i säng ganska snart, jag ska ju jobba imorgon trots allt... Men jag ska lägga upp litet bilder från dagen när så fort jag fått en del av Ida!

Ha det bra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0